2.1 Bestuur
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Een transparant, interactief en zorgvuldig besluitvormingsproces
- Een zichtbare, moderne gemeenteraad die aansluiting heeft bij nieuwe ontwikkelingen in onze stad
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Het vergaderstelsel van de Osse gemeenteraad borgt een transparant, interactief en zorgvuldig
besluitvormingsproces. Hierbinnen is tijd en ruimte voor alle perspectieven.
De gemeenteraad is in 2020 door de COVID-19 crisis snel omgeschakeld naar digitale besluitvorming. Dat heeft veel van onze collega's van ICT gevraagd, maar de democratische processen zijn door kunnen gaan. Uitgangspunt hierbij was en is dat de gemeenteraad de kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol goed kan blijven vervullen. Gedurende het jaar heeft de gemeenteraad afwisselend fysiek en digitaal vergadert, afhankelijk van de behoefte tot een fysiek gesprek en de mogelijkheden van dat moment.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We namen initiatieven om de interactie met de samenleving te versterken. Dit zijn bijvoorbeeld 5 podiumbijeenkomsten, 3 hoorcommissies over bestemmingsplannen en de 2 hoorcommissies over de windenergie.
- We hebben nog twee keer gast van de raad kunnen organiseren in 2020: het jeugdcollege met ouders (18 personen) en de ‘Young Professionals’ (17 personen).
- Onze Rekenkamercommissie heeft in 2020 de rapporten ‘informatieveiligheid' en 'laagdrempelig ontmoeten in Oss' opgeleverd aan de gemeenteraad. Eind 2020 is, samen met een aantal andere Rekenkamers, een onderzoek opgestart naar de COVID-19 maatregelen.
- De griffiers uit de regio Noordoost Brabant organiseerden twee bijeenkomsten voor de raadsleden uit de regio om beter in positie te komen bij regionale samenwerkingsverbanden. In 2020 was er aandacht voor de RES en de Veiligheidsregio (tussentijds verslag COVID-19). Ook organiseerde de Regio NOB/AgriFood Capital een verenigde voorbereidende bijeenkomst voor alle gemeenteraden.
- We zijn doorgegaan met onze social media kanalen om de bekendheid met de gemeenteraad te verhogen.
- We zijn doorgegaan met onze ruimere inspraakmogelijkheden van burgers, ondernemers en instellingen in onze vergaderingen.
- We zijn doorgegaan met experimenten met onze vergaderregels (pilot debat).
- We proberen onze rol bij ontwikkelingen zoals co-creatie en innovaties te pakken. De invoering van de omgevingswet blijft voor ons een belangrijk ontwikkeltraject; we investeren in het samenspel tussen raad, college en organisatie.
Wat hebben we specifiek vanwege COVID-19 gedaan?
De gemeenteraad heeft op 4 juni 2020 in een bijzondere raadsvergadering een 'COVID-19' debat gevoerd. De raad werd in de gelegenheid gesteld om prioriteiten aan te geven en richtinggevende uitspraken te doen, die mede hebben geleid tot een evenwichtig pakket van maatregelen.
Vanwege COVID-19 zijn een aantal geplande activiteiten niet doorgegaan:
- de Raadskompas bijeenkomsten die we organiseren voor de ontwikkeling van de raads- en burgerleden;
- onze werk- en bedrijfsbezoeken;
- het bezoek van basisscholen (democracity) en middelbare scholen (klassenbezoek) aan het gemeentehuis;
- de jeugdgemeenteraad;
- de cursus Politiek Actief (deze cursus is inmiddels gepland voor het voorjaar van 2021)