2.1 Belastingen
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Beheerste lastendruk
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
We streven er naar om de lokale lastendruk minimaal € 22,50 onder het landelijk gemiddelde te houden. In 2020 is dit ook gerealiseerd. De lokale lastendruk lag in 2020 € 36 onder het landelijke gemiddelde. Door de extra OZB verhoging van 5% en de stijging van de afvalstoffenheffing in 2021 staat deze doelstelling onder druk. Definitieve cijfers hierover worden in de loop van 2021 door het COELO bekend gemaakt.
Afhankelijk van de landelijke ontwikkelingen verwachten we dat de lokale lastendruk onder het landelijk gemiddelde blijft. Door aanpassing van het afvalbeleid en de verschuiving van containercombinaties ("gemiddelde Ossenaar" had een grote grijze en een kleine groene container en krijgt 2 kleine containers) wordt de stijging van de gemiddelde lastendruk kleiner (7%).
Daarnaast willen we de gewenste opbrengst voor de gemeente tegen zo laag mogelijke uitvoeringskosten verkrijgen. De Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) voert de belastingtaken voor ons uit. De portefeuillehouder financiën is lid van het dagelijks bestuur.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- De totale lastendruk lag in 2020 ruim onder het landelijke gemiddelde (€ 36 onder het landelijke gemiddelde). In 2020 is besloten om de OZB niet te verhogen, ook niet met de inflatie. In 2020 stonden we op plek 98 (van de 377 (deel)gemeenten) met de laagste lastendruk.
- We hanteren een kostendekkend tarief voor riolering. In 2020 is de rioolheffing niet verhoogd.
- We verhoogden in 2020 de afvalstoffenheffing met 15%. Deze verhoging was nodig om een groot deel van de gestegen kosten te kunnen betalen. We hadden een groter tekort verwacht, maar door incidentele voordelen hebben we dat op kunnen vangen.
- Het oordeel van de waarderingskamer over de BSOB voor onze gemeente was "goed". "Goed" is van toepassing op een gemeente die WOZ-taxaties van goede kwaliteit levert en daarnaast op alle onderdelen van het WOZ-werkproces voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen. De gemeente heeft ook voldoende maatregelen getroffen voor adequate aansturing en kwaliteitsbeheersing van de werkzaamheden.
- We monitoren jaarlijks de uitvoering van de belastingen bij de BSOB. In de kadernota heeft BSOB de volgende belangrijke hoofdlijnen geschetst:
- Verdere professionalisering en automatisering van de financiële en operationele besturing;
- Verdergaande standaardisatie van de processen en maximale aandacht voor robotisering en digitalisering;
- Modern werkgeverschap;
- Deelnemers dichtbij houden;
- Met gepaste voorzichtigheid mogelijkheden van uitbreiding dienstverlening verkennen en uitbreiding van de belastingsamenwerking;
- Verdergaande harmonisatie in beleid.
- We zien in 2020 de grote toename van de kosten bij de BSOB door bezwaren die worden gedaan door bureaus die werken op basis van "no cure no pay". Dit vergt extra capaciteit bij de BSOB.
Wat hebben we specifiek vanwege COVID-19 gedaan?
- BSOB verstuurde tot 1 juni 2020 geen nieuwe aanslagbiljetten. Ze hebben in die periode ook geen aanmaningen en dwangbevelen verstuurd.
- Inwoners en bedrijven hadden de mogelijkheid om het aanslagbiljet dat in februari ontvangen was te betalen tot 1 juni. Daarnaast is er de bereidheid om ten aanzien van belastingen betaalregelingen aan te gaan.
- Tot 1 september 2020 deed de BSOB geen actieve invordering. Hierna is dit weer opgestart.
- We hebben besloten om voor het gehele jaar 2020 geen precariobelasting te innen.