2.4 Opvang, onderwijs en onderwijshuisvesting
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- We signaleren en bestrijden achterstanden onder jonge kinderen, zodat alle kinderen – ongeacht in welk sociaal-economisch milieu zij opgroeien - gelijke kansen hebben op een succesvolle schoolloopbaan
- We zorgen voor goede aansluiting van passend onderwijs en jeugdhulp
- We benutten onze capaciteit onderwijshuisvesting optimaal
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
De uitbreiding Voor- en Vroegschoolse Educatie uit het nieuwe Onderwijsachterstandenbeleid is in gang gezet. En dat terwijl door COVID-19 de kinderopvang en scholen zijn gesloten en daarbij snel en adequaat een noodopvang hebben opgezet.
Ook is nog veel aandacht uitgegaan naar passend onderwijs en kinderopvang en de aansluiting op jeugdhulp.
Bij onderwijshuisvesting hebben we voortvarend een aantal grote projecten opgepakt en met schoolbesturen een Integraal Huisvestingsplan voorbereid. Intensief zijn de trajecten voor bundeling, inclusief plannen voor een schoolgebouw, van zowel voor primair als voortgezet onderwijs Speciaal Onderwijs.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We hebben onze actieve aanpak van voortijdig schoolverlaters en verzuim vanuit het Regionaal Bureau Leerplicht voortgezet. Toch zien we een stijging van het aantal voortijdig schoolverlaters. Mogelijk heeft de krappe arbeidsmarkt voordat COVID-19 uitbrak een negatief effect gehad op het aantal VSV’ers. Ook leerlingen zonder startkwalificatie konden eenvoudig werk vinden.
- De inzet op laaggeletterdheid bij het onderwijsachterstandenbeleid is vanwege COVID-19 niet opgepakt.
- De plannen op basis van de nieuwe aanpak Onderwijsachterstandenbeleid 2019-2022: “Sporen naar kansen voor kinderen” hebben we in gang gezet.
- De Internationale SchakelKlassen (ISK) voor zowel vluchtelingen, vergunninghouders, westerse- en niet-westerse instromende leerlingen zijn inmiddels een standaardvoorziening geworden in het onderwijsaanbod gefinancierd vanuit landelijke regelingen.
- We werkten samen met de scholen aan passend onderwijs en realiseren een goede aansluiting van onderwijs op jeugdhulp. In 2020 zijn vanuit het CJG onderwijscontactpersonen bij de scholen aangesloten, ook bij het speciaal onderwijs. De intensiteit van de inzet is afgestemd op de problematiek per school.
- Vanwege de scholensluiting, noodgedwongen opstart en inrichting online-onderwijs en later hybride onderwijs is weinig tijd besteed aan verdere integratie van voorzieningen en aanpakken zoals de integratie van (delen) uit het speciaal onderwijs met het reguliere onderwijs zoals koers- en trajectklassen.
- De uitbreiding van het aantal uren peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie hebben we uitgesteld van 1 augustus 2020 naar januari 2021. Dit sloot beter aan bij de kinderopvangvoorzieningen die volop bezig zijn geweest met de noodopvang als gevolg van COVID-19. Op 1 januari 2021 is de uitbreiding conform de gemaakte afspraken van start gegaan.
- Wij hebben eind 2020 de Peutermonitor aangeschaft. Deze wordt vanaf 1 januari 2021 in gebruik genomen samen met de opvanginstellingen en de GGD. Hiermee krijgen we een sluitend beeld van het bereik van de voorschoolse educatie en versoepelen we administratieve processen.
- We hebben de subsidietarieven kinderopvang die we vanaf 2014 hanteerden, laten toetsen en geactualiseerd.
- In 2020 is besloten tot het verlenen van een extra subsidie van € 6000 voor groepen voorschoolse educatie met meer dan 50% doelgroepkinderen. Deze nieuwe subsidie is meegenomen in de hiervoor genoemde toetsing van de tarieven kinderopvang. Het advies om deze inzet nog (beperkt) op te hogen nemen we in 2021 in overweging.
- De Pilot Passende Opvang voor samenwerking rond kinderen met complexe problematiek is eind 2020 met de betrokken partners geëvalueerd. Deze evaluatie en de vervolgactiviteiten Passende opvang zullen begin 2021 worden besproken en vastgesteld.
- Wij hebben een bijdrage aan de sociale versterking van de Schadewijk geleverd, door een familiecontactpersoon mogelijk te maken als ondersteuning op IKC Regenboog.
- De (ver)nieuwbouw plannen voor de Nicolaasschool (Oss) zijn verder voorbereid.
- De nieuwbouw voor ’t Schrijverke (Herpen) is gestart.
- Samen met de onderwijsbesturen hebben we de (ver)nieuwbouw plan voor de basisscholen Korenaer/Kennedy verder voorbereid.
- Het voornemen binnen Samenwerkingsverband PO 30 06 dat de schoolbesturen en scholen in het speciaal basisonderwijs gaan samenwerken, is bekrachtigd in een Intentieovereenkomst. De gemeente is hierbij betrokken vanwege de gezamenlijke huisvesting.
- Ook scholen in het voortgezet Speciaal Onderwijs verkennen de mogelijkheid voor gezamenlijke huisvesting en verdere integratie. Wij zijn betrokken bij dit proces. In afwachting van vervolgstappen hierin hebben wij noodlokalen geplaatst bij HUB en Sonnewijser.
- Wij hebben een Integraal Huisvestingsplan, met een planning voor onderwijshuisvesting voor de komende jaren, voorbereid.
- In aansluiting op berichten in de media is onderzoek gedaan naar mogelijke loden leidingen in de schoolgebouwen; dit is op één school geconstateerd. Hiervoor wordt in 2021 een plan van aanpak opgesteld en werkzaamheden verricht om binnen de normen te blijven.
- Wij hebben de schoolbesturen geattendeerd op de SUVIS-regeling. Naast duurzaamheid is ventilatie voor bestaande scholen een belangrijk thema geworden binnen deze regeling. Er zijn weinig reacties op ontvangen. Met één school hebben een subsidieaanvraag hiervoor gedaan.
Wat hebben we specifiek vanwege COVID-19 gedaan?
- We hebben met de schoolbesturen, gezorgd voor noodopvang voor kwetsbare kinderen en jongeren, zowel in primair onderwijs, voortgezet onderwijs als speciaal onderwijs in de periode van 16 maart tot in mei/ juni (afhankelijk van de onderwijssector) en weer vanaf 16 december 2020.
- Wij hebben in overleg met kinderopvangvoorzieningen gezorgd voor noodopvang voor kwetsbare kinderen; veelal op de eigen kinderopvanglocatie of bij de vertrouwde gastouder.
- We hebben tijdens de lockdowns extra aandacht besteed aan kwetsbare kinderen en kinderen met voorschoolse educatie. Veel van deze kinderen zijn ook aanwezig geweest tijdens de noodopvang.
- We hebben conform de opdracht van het Rijk de eigen bijdrage Kinderopvang die ouders hebben doorbetaald tijdens de eerste lockdown (half maart tot begin juni), gecompenseerd. Ook de extra inzet van gastouderopvang voor de noodopvang voor inwoners met cruciale beroepen is vergoed.
- Tijdens de sluiting van de scholen is het leerlingenvervoer is sterk teruggelopen. Conform de richtlijn van de VNG hebben wij besloten de vervoerders grotendeels door te betalen: geleverde ritten zijn uiteraard 100% betaald; voor uitgevallen ritten is 80% betaald. Voor het vervoer van kinderen die deelnemen aan de noodopvang-onderwijs en de opvang voor kwetsbare kinderen is gebruik gemaakt van het leerlingenvervoer.
- Wij hebben voor het onderwijs en de kinderopvangsector een tolkendienst gefaciliteerd, om anderstalige leerlingen en hun ouders zo goed mogelijk te bereiken. Deze dienst zetten we voort tot de zomervakantie van 2021.
- Het RBL BNO heeft samen met de leerplicht Den Bosch en de GGD Hart voor Brabant een tijdelijk protocol (ziekte)verzuim opgesteld voor regels tijdens periode van noodopvang.
- Het RMC heeft naast de reguliere dienstverlening, alle voortijdig schoolverlaters opnieuw aangeschreven met een aanbod voor trajectbegeleiding op afstand.
- We startten naar aanleiding van COVID-19 samen met het VO, het Samenwerkingsverband VO, Het CJG en een Jeugdhulpaanbieder het project/experiment ‘schoolweigering’ om een kwetsbare groep jongeren in het VO in beeld te houden en te begeleiden om uitval te voorkomen.