2.3 Schulden en armoede
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Iedereen kan meedoen door onze inkomensvoorzieningen en –regelingen en we hebben daarbij extra aandacht voor kinderen
- We bereiken zoveel mogelijk inwoners met schuldenproblematiek met onze preventieactiviteiten en dienstverlening
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
We hebben diverse ontwikkelplannen uit het beleidskader Armoede en Schulden verder uitgewerkt. Daarbij hebben we voornemens gericht op ondernemers eerder opgepakt, in relatie tot COVID-19.
We zetten vooral in op het voorkomen van ernstige schuldenproblematiek. Zo hebben we vroegsignalering conform de wettelijke taak opgezet en werken we aan een plan om dit uitgebreider, dus effectiever uit te voeren. Ook hebben we ons aangesloten bij de Nederlandse Schuldhulproute. De pilot aanpak schulden van jongeren is gestart.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We zetten bijzondere bijstand en minimaregelingen in om iedereen op maat te kunnen ondersteunen. We streven naar goed gebruik van de voorzieningen en goed bereik van de inwoners die dit nodig hebben.
- We hebben een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de huidige gang van zaken rondom de toegang tot gemeentelijke en andere maatschappelijke armoedevoorzieningen en hebben een plan gemaakt om te komen tot een gezamenlijke toegang en inkomenstoets voor de armoedevoorzieningen.
- Wij hebben in navolging van een motie de verhoging van de individuele studietoeslag met terugwerkende kracht vanaf 1 januari uitgevoerd.
- We nemen vanuit schuldhulpverlening deel in de sociale teams en werken aan de implementatie van de Samenwerkwijze en stress sensitief werken.
- We hebben een plan van aanpak Vroegsignalering gemaakt. Dit om per 1 januari 2021 te kunnen werken volgens de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. We gaan reageren op signalen van betalingsachterstanden van zorgverzekeraars, drinkwater- en energiebedrijven en woningcorporaties. We doen dit voorlopig volgens de minimale wettelijke taak.
- We hebben ons als gemeente Oss aangesloten bij de Nederlandse Schuldhulproute. Hierdoor worden Osse inwoners met betalingsachterstand of die rood staan, door aangesloten organisaties, zoals banken, zorgverzekeraars en telecombedrijven gewezen op de website Geldfit.nl en krijgen ze passende informatie over onze ondersteuningsmogelijkheden.
- Het maken van het plan voor actievere samenwerking aan met partners gericht op signalering en ondersteuning bij life-events, hebben we doorgeschoven naar 2021.
- We hebben een overeenkomst gesloten met de Nederlandse Kredietbank om schuldsanering voor mensen met een beperkte afloscapaciteit mogelijk te maken.
- De pilot AJOSS voor de aanpak van jongeren met schulden is gestart.
- Voorjaar 2020 hebben we samen met Schuldhulpmaatje (SHM) een evaluatie gehouden over de samenwerking en dienstverlening van SHM. Er is een actieplan gemaakt. Centraal staan de bekendheid vergroten, een groter bereik en een goede aansluiting in de wijk. Periodiek zijn we in gesprek over de voortgang van het actieplan.
- Door inzet van andere hulpvormen hebben we extra nazorg bij schuldhulpverlening geïmplementeerd.
- We hebben geïnventariseerd hoe we als gemeente onze eigen rol als schuldeiser vervullen.
- We zetten onder de noemer ‘samen slimmer met geld’ (ssmg) een mix van communicatiemiddelen in en doen dat intensiever dan voorheen. We ontwikkelden een nieuwe webpagina: www.oss.nl/ssmg, zetten Instagram in om jongen te bereiken en vernieuwden het Gelddagboek. Verder is de sociale kaart geüpdatet en zijn er verschillende folders vernieuwd/uitgebracht.
- In samenwerking met ROC De Leijgraaf en Sociaal Raadsliedenwerk is een pilot voorbereid voor een wekelijks financieel spreekuur voor jongeren bij het ROC per 1 januari 2021.
Wat hebben we specifiek vanwege COVID-19 gedaan?
- We zagen een flinke stijging van het aantal aanvragen bij Stichting Leergeld en hebben dat financieel ondersteund. In de COVID-19 periode heeft dat vooral te maken met de benodigde leermiddelen voor thuisonderwijs.
- Voor inwoners hebben we een special over geldzaken en COVID-19 gemaakt, met de landelijke maatregelen en de Osse vertaling daarvan, zoals informatie over bbz/tozo, laptops voor thuisonderwijs, NIBUD geldtips, verbod op huisuitzettingen etc..
- In het verlengde van financiële ondersteuning (Tozo), gaan wij in gesprek met iedere ondernemer die Tozo aanvraagt. Als de zelfstandig ondernemer behoefte heeft aan hulp bij schulden, dan gaan wij na wat daarin mogelijk is.
- Met het oog op de verwachting dat meer ondernemers in financieel zwaar weer komen zijn we gestart te verkennen of onze dienstverlening voldoende aansluit.