2.1 Veilige woon- en leefomgeving
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- We verbeteren de objectieve en subjectieve veiligheid door samen met de partners de slachtofferkans te beperken, de pakkans te vergroten en de aangifte bereidheid onder slachtoffers te verhogen.
- Bij langdurige ernstige woonoverlast zetten we in op een ketengerichte aanpak om met partners integraal op te treden.
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Afgelopen jaar werden we geconfronteerd met een aantal casussen die een grote impact hadden op de samenleving. Complexe casuïstiek is een term maar gaat altijd over burgers. Burgers die een link hebben met Oss en van ons als gemeente iets verwachten of juist helemaal niks van ons willen. Als gemeente staan we voor de moeilijke taak om te denken aan zowel de wensen van deze burger als aan de veiligheid van deze burger, de omwonende en de samenleving. Dit staat vaak haaks op elkaar. In onze aanpak proberen we alle kanten van het probleem te bekijken en alle belangen mee te nemen in de afwegingen die we samen met de betrokken partners maken. Dit moet echter wel gebeuren binnen de mogelijkheden en kaders waar wij ons als gemeente aan dienen te houden. De aanpak van vergaande woonoverlast is zodoende een terugkerende taak. Daarnaast pakten we samen met zorg- en strafpartners ontwikkelingen op zoals de WvGGZ (Wet verplichte Geestelijke Gezondheidzorg)en de Ketenveldnorm. Ook zetten we extra in op verwarde inwoners en onverzekerden.
Het verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid is tevens een doorlopend proces waarbij we per jaar bekijken waar er extra inzet nodig is. In 2020 hebben we dit met name gekoppeld aan de aanpak en maatregelen rondom het COVID-19 virus en de bijbehorende impact. Zo zagen we na het instellen van de maatregelen in de gemeente een afname in het aantal woninginbraken en fietsendiefstal waardoor we hier minder op ingezet hebben.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We werken structureel samen met wijkcoördinatoren, wijkagenten, boa’s en andere betrokkenen om vroegtijdig (woon)overlast aan te pakken.
- We legden bestuurlijke maatregelen op bij ernstige (woon)overlast of huiselijk geweld. Dit doen we in samenwerking met het team VTH. De procesregisseur AVE betrekt het zorgnetwerk vooraf, tijdens en na de uitvoering van de maatregel. Hierdoor maken we een vangnet voor de inwoner.
- We pakken signalen en bestuurlijke rapportages van politie integraal op om straf en zorg te combineren. Zo worden het Sociaal team en kernteam geïnformeerd en organiseren we een MDO met betrokkene. Hierdoor wordt tijdig geanticipeerd op zorgvragen die door de sluiting ontstaan waardoor verdere problemen voorkomen kunnen worden.
- We streven naar een veiligheidsgevoel komende uit de landelijke veiligheidsmonitor van een 7,4 of hoger.
- We zetten samen met partners in op de Schadewijk door middel van de integrale opdracht vanuit programma Schadewijk. Team veiligheid participeert hierin.
- We implementeerden het AVE (aanpak voorkomen escalatie) model in 2020 in samenwerking met collega’s van programma 1. Zorg en welzijn waarbij we inzetten op training, bijscholing en advisering. De eerste ervaringen zijn opgedaan en de werkwijze wordt als positief ervaren.
- We hebben een analyse gemaakt van de huidige aanpak van nazorg aan ex-gedetineerden. Hieruit actiepunten opgesteld om nazorg nog meer te bestendigen binnen de gemeente Oss en nog meer te laten aan sluiten bij waar we als gemeente voor staan.
- We hebben procesafspraken gemaakt aanvraag briefadres.
- Eén van de procesregisseurs is regisseur in de ketenveldnorm geworden en in samenwerking zijn de eerste trajecten ingezet. De ketenveldnorm (een levensloopfunctie waarbij domeinoverstijgend zorgaanbod wordt georganiseerd voor personen met gevaarlijk gedrag als gevolg van een psychische aandoening en/of een verstandelijke beperking) is geëvalueerd vanuit programma 1. Zorg en welzijn, met de uitkomsten gaan we aan de slag.
- Ook in 2020 werkten we vanuit zorg en veiligheid en stemmen op beleid en uitvoering. Bij interventies die te maken hebben met preventie en repressie zochten we de verbinding.
Wat hebben we specifiek vanwege COVID-19 gedaan?
- We hebben onze werkwijze omgebonden naar een digitale werkwijze daar waar mogelijk. Zo hebben we veel MDO’s (Multidisciplinair overleg) digitaal plaats laten vinden. En zijn trainingen voor het AVE model digitaal gegeven.
- We zagen dat COVID-19 impact had op burgers waardoor complexe casuïstiek toenam. Het laveren tussen een digitale aanpak en fysiek contact was een uitdaging waar we op een goede manier mee om hebben kunnen gaan.