2.2 Verkeersveiligheid, leefbaarheid en duurzame mobiliteit
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Een betere verkeersveiligheid
- Meer duurzaam verkeer
- Zo min mogelijk overlast van verkeer
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
We voerden diverse projecten uit die bijdragen aan het verminderen van de overlast van verkeer en het verduurzamen van het verkeer. In het verlengde van de landelijke en provinciale aanpak werkten we aan een risico gestuurde verkeersveiligheidsaanpak. We stimuleerden het fietsgebruik en het gebruik van openbaar vervoer door aanleg van fietspaden en het ondersteunen van buurt- en wijkbus.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We voerden maatregelen uit aan de Papendijk-zuid om deze verkeersveiliger te maken.
- De vrijliggende fietspaden aan de Hazenkamplaan zijn in uitvoering.
- We voerden overleg met de wijkraad-zuid en de bewoners aan de Titus Brandsmalaan om de snelheid van autoverkeer op fietstraat-zuid terug te brengen. Het resultaat is dat we op de Titus Brandsmalaan twee fietsvriendelijke drempels gaan aanleggen. Ook passen we de verkeersborden van de fietsstraat aan aan de landelijke richtlijnen.
- In het kader van verkeersveiligheid hebben we samen met Veilig Verkeer Nederland twee projecten "veilige schoolomgeving" uitgevoerd , te weten bij "t Schrijverke" in Herpen en bij basisschool "de Bogaard" in Ravenstein. Ook is er bij alle 31 basisscholen in Oss de markering van spelende kinderen aangebracht.
- In het kader van de risico gestuurde aanpak stelden we een risicoanalyse op. In 2021 werken we dit uit in een uitvoeringsprogramma.
- Evenals voorgaande jaren droegen we bij aan de buurtbus in de vorm van een subsidie voor de vrijwilligers.
- We hebben de subsidie van de wijkbus met nog een jaar verlengd. In het kader van de programmabegroting 2022-2025 zal een afweging gemaakt worden over structurele subsidie voor de wijkbus.
- We droegen bij aan de Stichting Maasveren om de pontjes over de Maas in stand te houden.
- We hebben een start gemaakt met het proces om te komen tot nieuwe, innovatieve, duurzame vormen van vervoer om de kernen in het landelijk gebied bereikbaar te houden.
- We plaatsten 14 elektrische laadpalen in de openbare ruimte. De concessiehouder (Vattenfall) heeft samen met ons een plankaart voor het plaatsen van laadpalen voor de komende vier jaar uitgewerkt.
- In 2020 sloten we de fietsenstalling op de Wal vanwege COVID-19. We constateerden dat de fietsenstalling op de Spoorlaan niet voldoet aan de Arbowetgeving en bouwkundige ingrepen aan het pand noodzakelijk zijn. Als gevolg daarvan onderzoeken we in 2021 hoe we het fietsparkeren bij het station op orde kunnen brengen. Hiervoor zoeken we de samenwerking op met ProRail en de provincie Noord-Brabant.
Wat hebben we specifiek vanwege COVID-19 gedaan?
- Ten gevolge van COVID-19 hebben we een aantal projecten niet kunnen uitvoeren, zoals het programma van Veilig Verkeer Nederland en het project fietsverlichtingsactie.
- De fietsenstalling aan de Spoorlaan is geruime tijd gesloten geweest, in verband met COVID-19. Ook sloten we de fietsenstalling op De Wal. Medio december zijn de fietsenstallingen en de parkeergarages opnieuw gesloten in verband met de lockdown-maatregelen.
- Op de Maasdijk was het, vooral in het voorjaar, erg druk met recreatief verkeer. We plaatsten preventief waarschuwingsborden die opriepen om afstand te houden en bij grote drukte andere routes te kiezen.
- In het voetgangersgebied in het centrum van Oss namen we maatregelen op de afstand van 1,5 meter te kunnen handhaven.